Dagens tips är framför allt riktat till SO-lärare, men även
för andra intresserade.
Romska ungdomsförbundet har givit ut ett nytt läromedel för
årskurs 4-9, med titeln Vi läser om romer.
Själva boken är gratis och skolorna behöver bara betala för frakten, vilket
innebär att det går att få en klassuppsättning med 30 böcker för ett par
hundra.
Boken består huvudsakligen av intervjuer med romer, gjorda
av romer. Det som berättas är fascinerande och ger en bred bild av romernas
svenska och europeiska historia. Några av intervjuerna är lite valhänt gjorda,
men innehållet triumferar över formen.
Mot slutet av boken finns ett lite längre kapitel med
information om romsk kultur och historia, i mer lättillgänglig form som kan
passa för elever i fyran att läsa själva. Intervjuerna kan vara bäst att
högläsa för de yngsta, men de äldre eleverna klarar nog att läsa även detta
själva.
Till boken hör också en hemsida: http://www.romernashistoria.se
Där finns mer information om romsk kultur och vissa
interaktiva moment, t.ex. att titta in i en romsk vagn och klicka på viktiga
ägodelar där, eller ta en bild på sig själv och lägga till romska kläder. Stora
delar av sidan går också att få som ljudfil för den som önskar.
På hemsidan finns dessutom en lärarhandledning.
Slutligen finns också möjlighet att låna in lådor med
föremål som hör till romsk kultur, för att ha i klassrummet. Detta har jag dock
inte provat själv än. När det gäller boken och hemsidan kan jag däremot
rekommendera dem till den som behöver lite hjälp med undervisningen om Sveriges
minoriteter!
I LGR 11 står det så här i det centrala innehållet för år
4-6 (liknande formulering finns för år 7-9):
”Urfolket samerna och
övriga nationella minoriteter i Sverige. De nationella minoriteternas
rättigheter.”
Det finns förstås även andra punkter i det centrala
innehållet som man kommer åt med detta läromedel, inte minst när det gäller
mänskliga rättigheter och 1900-talshistoria i allmänhet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar