onsdag 18 december 2013

Vi läser om romer

Dagens tips är framför allt riktat till SO-lärare, men även för andra intresserade.

Romska ungdomsförbundet har givit ut ett nytt läromedel för årskurs 4-9, med titeln Vi läser om romer. Själva boken är gratis och skolorna behöver bara betala för frakten, vilket innebär att det går att få en klassuppsättning med 30 böcker för ett par hundra.

Boken består huvudsakligen av intervjuer med romer, gjorda av romer. Det som berättas är fascinerande och ger en bred bild av romernas svenska och europeiska historia. Några av intervjuerna är lite valhänt gjorda, men innehållet triumferar över formen.

Mot slutet av boken finns ett lite längre kapitel med information om romsk kultur och historia, i mer lättillgänglig form som kan passa för elever i fyran att läsa själva. Intervjuerna kan vara bäst att högläsa för de yngsta, men de äldre eleverna klarar nog att läsa även detta själva.

Till boken hör också en hemsida: http://www.romernashistoria.se
Där finns mer information om romsk kultur och vissa interaktiva moment, t.ex. att titta in i en romsk vagn och klicka på viktiga ägodelar där, eller ta en bild på sig själv och lägga till romska kläder. Stora delar av sidan går också att få som ljudfil för den som önskar.

På hemsidan finns dessutom en lärarhandledning.

Slutligen finns också möjlighet att låna in lådor med föremål som hör till romsk kultur, för att ha i klassrummet. Detta har jag dock inte provat själv än. När det gäller boken och hemsidan kan jag däremot rekommendera dem till den som behöver lite hjälp med undervisningen om Sveriges minoriteter!

I LGR 11 står det så här i det centrala innehållet för år 4-6 (liknande formulering finns för år 7-9):

”Urfolket samerna och övriga nationella minoriteter i Sverige. De nationella minoriteternas rättigheter.”

Det finns förstås även andra punkter i det centrala innehållet som man kommer åt med detta läromedel, inte minst när det gäller mänskliga rättigheter och 1900-talshistoria i allmänhet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar