torsdag 4 november 2010

Stefan Casta och Stora Musboken

Under konferensen Litteralund hade jag glädjen att få besöka Kulturens utställning om Stefan Casta: Stefan Castas gröna tråd. Casta har skrivit ett stort antal barn- och ungdomsböcker, gärna om djur och natur. Utställningen visar illustrationer från många av hans böcker, och eftersom han arbetar med illustratörer med väldigt olika stil blir utställningen både vacker och spännande. Den har förlängts till slutet av februari, så ni som kan, åk gärna in och titta!

Casta skriver både fack- och skönlitteratur. Av hans faktaböcker är jag allra mest förtjust i Stora musboken.





Att jag fallit pladask för just den boken beror förstås delvis på Staffan Ullströms fullkomligt ljuvliga illustrationer. Detaljrikedomen är nästan som ett fotografi, men samtidigt, på någon underlig vänster, mycket mer levande än de flesta fotografier. Att många av djuren i boken är jättesöta skadar inte heller. (Sen skulle jag väl inte precis vilja ha dem i källaren!)

Men även texten når här en charmnivå som är över till och med Castas vanliga.  Ta till exempel det här stycket om den bruna råttan: "[T]ill skillnad från husmusen, som nog trivs bäst på landet, har råttan helt andra visioner. Den är uppdaterad. Den vill bo modernt. Den vill ha tunnelbana och McDonald's!"

Att kunna kombinera det faktafyllda med det roliga på ett sånt sätt är en skön konst.

Stefan Castas senaste faktabok, En natt på jorden, handlar om maskar och är illustrerad av Anna Bengtsson (som också återgett trädens liv i den underbara Det kittlar när löven kommer). Jag har inte läst den än, men jag är väldigt nyfiken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar